Wednesday, September 30, 2009

Mengharap Kembali Pada Cinta Lama....

Hari ini aku terkenang kembali saat aku bercinta hangat dengan 'Abg Man'.. Terasa indah sangat, bahagia, hatiku berasa berbunga-bunga cinta bila saat itu aku rasakan. Walau hubungan kami telah berakhir tapi kehangatan yang pernah aku alami terasa sampai ke hari ini. Mungkin kerna itu juga aku sukar menemui cinta baru dan seolah-olah aku ini tak mampu melupakan segala kenangan bersama dengannya. Hubungan aku menjangkau 5tahun lamanya kami bersama. Bermacam-macam telah aku alami bersama dengan dia, suka duka, susah senang, dan bermacam-macam halangan aku tempohi bersama.

Inilah wajah insan yang amat aku sayangi suatu ketika dulu.. Wajah yang membuat aku rasa bahagia bila disampingnya. Kenapalah hubungan kami tidak berkekalan selamanya..? Kenapalah aku perlu menghadapi semua segala keperitan untuk melupakan dia.. Selama 2bulan aku tidak boleh lupakan dia dan saat ini juga aku masih terkenangkan dia.. Bila kenangkan saat kami mula-mula bertemu, aku sebenarnya tidak yakin bahawa dia bukan untuk istimawa dalam hatiku, kehadirannya hanyalah sementara bukan sebagai teman special. Tetapi hari demi hari kami bertemu, rasa sayang aku terhadap dirinya bertambah dan aku sendiri dalam dilema kerana mungkin aku seorang sahaja begitu tidak pada dia. Namunku pendam sahaja perasaan ini agar ianya tidak menimbulkan masalah terhadap hubungan kami yang masih baru lagi. Layanan dia membuatkan aku seperti dihargai dan sikap ambil beratnya terhadap diriku yang mengalami masalah benar-benar membuatkan aku jatuh hati terhadap dirinya. Kehadiran dirinya tidak aku mengharapkan. Tentang diriku dan masalah yang sedang aku alami semuanya dia tahu, aku sendiri merasa hairan bagaimana dia mengetahui sedangkan aku ini seorang yang tidak suka bercerita tentang peribadi aku. Mungkin orang diluar sana busy body sehinggakan dia mengetahui segalanya. Sebulan lebih aku mengenalinya, kali ini dia berterus terang denganku tentang perasaannya terhadap aku. Aku sendiri terperanjat dan memeranjatkan lagi dia menyatakan bahawa dia tidak mahu aku berkawan dengan beberapa orang yang aku berkawan. Katanya lagi mereka bukan kawan yang baik untukku. Hmm... Aku tahu dia tahu apa yang aku buat selama aku berkawan dengan dia. Kerana aku meyayanginya aku turuti permintaannya.

Banyak lagi peristiwa yang takdapat aku lupakan. Sayangnya, aku kehilangan dia untuk selamanya. Aku berharap andai ada masa dan izin oleh ALLAH SWT, ingin aku bertemu dan bersua muka dan menyatakan bahawa aku masih menyayanginya selamanya.. Dia tiada pengganti dihati ini dan bukan mudah mencari penggantinya dihati ini........

P/S: Aku masih tidak melupakan nya hari ini dan hari akan datang.. (Moga ALLAH SWT akan melenyapkan segala memorie bersamanya untuk selamanya....)

Monday, September 28, 2009

Ayam Den Lepah

Luruihlah jalan Payakumbuah
Babelok jalan Kayu Jati
Dima ati indak karusuah
Ayam den lapeh ai ai… ayam den lapeh

Mandaki jalan Pandaisikek
Basimpang jalan ka Biaro
Di ma ati indak kamaupek
Awak takicuah ai ai… ayam den lapeh

Sikucapang sikucapeh
Saikua tabang saikua lapeh
Tabanglah juo nan karimbo
Oilah malang juo

Pagaruyuang Batusangka
Tampek bajalan urang baso
Duduak tamanuang tiok sabanta
Oi takana juo ai ai… ayam den lapeh

Den sangko lamang nasi tuai
Kironyo tatumpah kuah gulai
Awak ka pasa alah usai
Oi lah malang denai
O hoi … ayam den lapeh

Seminggu selepas raya....


Sebelum aku menceritakan seminggu aku bercuti raya aidilfitri disini aku ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI pada kawan-kawan yang mengenali saya dan MAAF ZAHIR DAN BATIN andai aku pernah melukakan hati mu orang... Moga dibulan yang mulia ini kita akan menikmatkan kegembiraan bersama.

Seminggu selepas raya... HOHOHO...
Semuanye tak menarik buat aku untuk menyambut raya kali ini.. Hari raya pertama aku beraya di rumah mak & ayah aku. Bertemu adik beradik disana dan sebelah petang kami beraya ke rumah makcik sebelah mak aku di Cheras.. Semasa berada dirumah Family aku suatu peristiwa yang membuat aku sedih sangat... uhuhu... Sesi memohon maaf antara adik beradik berlangsung, pada mulanya aku berfikir bahawa hati aku berkeras untuk tidak maafkan segala perbuatan 'Adik dan Suami-nya' yang pernah melukakan hati dan perasaan aku pertengahan tahun ini... Sedih tak terkata... Mula-mula Adik datang minta maaf dengan aku, aku dengan keras hati buat dek je dengan dia bergitu gak dengan suami dia.. Entah apa yang telah menghasut aku, sehingga keras hati aku saat itu (Jahat sungguh aku kan)... Aku nampak adik aku masuk bilik baba dan dengar macam suara dia menangis.. uhuhu... Disedut hati aku sebenarnya aku turut menangis gak ngan apa aku buat pada dia.. Bila aku kenangankan apa yang telah dia buat apa aku lagi lah rasa sebak giler... Apa yang terjadi pada masa itu telah disaksikan oleh Mak... Mak cukup marah ngan aku masa tu, dia kata aku tak berhak buat dia macam tuh... Pergh.... aku dipersalahkan... sob..sob...

Tak lama kemudian Baba menghampiri aku dan menyatakan sesuatu di telingaku yang membuatkan hati dan perasaan aku cair (Apa yang baba katakan itu biarlah RAHSIA)... Sekali lagi babak yang menjadi sejarah antara aku dan adik aku... Baba memanggil adik aku yang berada dalam bilik dan menuruh adik aku memohon ampun dari aku... Adik menghulurkan tangan dan aku menyambutnya dengan hati penuh kemaafan (memberi kemaafan dengan ketulusan hatiku)... Adik menyatakan bahawa dia amat menyayangi diriku dan tak mahu aku berjauh hati lagi serta dia amat merindui akak yang dahulu (Dalam kesyaduhan dan sedihan kami berdangkap - huhuhu aku nagis sob..sob..sob)... Aku turut memohon maaf walaupun aku tak pernah sakiti hati sesiapapun.. Kemudian suami dia turut memohon maaf... Sama seperti adik, aku turut memaafkan segala dosanya...

Banyak-banyak RAYA yang pernah aku sambut inilah kali pertama aku merasa sedih gilerr... hukhukhuk.... Aku berdoa segala apa yang pernah terjadi biarlah berlalu pergi... Aku juga memohon hubungan aku dengan adik bongsuku kembali mesra seperti dahulu... Amin....

Friday, September 4, 2009

Aku Dalam 'SEPI'...

Salam buat temanku... Semenjak kebelakangan ini aku takde mood.. Entahlah nak kata ada masalah timbul takde lak yang serius. Tahun ini nak sambut raya pun tak berapa hapi.. Aku sebenarnye keliru dengan apa yang telah berlaku dalam kehidupan aku. Kecewa didalam hati ini tak pernah luput dan ianya terpendam sahaja. Susah nak rasa bahagia, gembira dan tenang. Nak katakan aku menyakiti hati orang lain takde sekalipun yang bersikap dendam. Mungkinkah sikap berdendamku ini menjadi penyebab aku berkeadaan begini? Perlukah aku memberi kemaafan pada orang yang telah menbuat hati dan perasaan aku bersedih? Salahkah aku untuk begini dan meneruskan perjalananku yang penuh corak dan warna yang telah ditetapkan oleh ALLAH SWT.

SEPI... saat ini aku merasa sunyi dan sepi.. Tiada siapa yang memahami ketika ini, aku seolah-olah hanya hidup sendirian tanpa seorangpun manusia yang sudi menemani aku tika ini.. Insan yang sering aku menumpang kasih sayang kini telah pergi meninggalkan aku bersama gadis yang muncul antara aku dan dia.. Apa agaknya kesalahan yang telah aku lakukan sehinggakan meninggalkan aku kerna dia.. Dimanakah janji yang pernah DIRIMU taburkan padaku selama ini..? Dimanakah sumpah setia bersama aku...? Mengapa sehingga kini aku masih terus mengingati dirimu disana.. Mengapa wajah dirimu sering berkeliran diruang mataku..? Mengapa terlalu payah untuk melupakan dirimu dalam hidupku.. Aduhi HATI & JIWA ku... berhentilah untuk terus begini yang membuatkan aku sering ingin sendirian... Wahai OTAK & PERASAAN.. berhentilah untuk memikirkan diri insan yang telah lama melupakan kita yang sering menjadikan kita berkelana sendiri dan hilangkan segala kenangan bersama DIRINYA yang telah bahagia bersama insan yang telah buat kau menangisi dan menyatakan apa kah kesilapanmu..
Aku ingin menjadi kuat... kuat menempuhi segala yang telah berlaku.. Aku ingin belajar... belajar menjadi seorang yang menerima kenyataan dan memulakan kehidupan baru.. Berilah harapan dan semangat untuk aku terus berlari tanpa henti dan mencari sirna baru dalam kehidupanku.. Moga hari ini aku telah menjadi orang yang penuh keceriaan dan gembira selalu.. AMIN...